سئو چیست و تکنیک های موثر در SEO

سئو چیست؟

عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.

امروزه این مفهوم به Search Experience Optimization تغییر یافته که برابر است با بهینه سازی تجربه کاربری

از جستجو، به عبارت دیگر باید برای رضایت کاربر از نتیجه یافت شده نیز اهمیت ویژه ای قایل شویم.
مزیت‌های سئو چیست؟
سئو علم مفید و موثری برای کسب و کارهاست.در اینجا تعدادی از مزایای مهم سئو را با هم مرور می کنیم:

  • سئوباعث افزایش بازدید از سایت می‌شود.
  • باعث برند شدن و بالا رفتن اعتبار وب‌سایت می‌شود.
  • باعث فروش بیشتر و در نتیجه کسب سود می‌شود.
  • سئو تنها برای سازگاری با موتورهای جستجو نیست، بلکه یک سئوی خوب موجب بهبود تجربه کاربری و کاربرد بیشتر یک وب‌سایت می‌شود.
  • سئوماندگاری بسیار بالاتری نسبت به دیگر روش‌های بازاریابی دارد.
  • اغلب کاربران موتورهای جستجو تنها روی یکی از 5 نتیجه اول از صفحه نتایج کلیک می‌کنند؛ بنابراین اگر برای مطالب خود به دنبال خواننده هستید یا برای

فروشگاه خود به مشتری نیاز دارید، ناچارید که در رتبه‌های بالای نتایج جستجو باشید.

 

سئو کردن یعنی چه؟

سئو کردن تلاش در جهت مطابق کردن وب‌سایت با ملاک‌های موتورهای جستجو است.
در حقیقت در عمل سئو (SEO)، ابتدا ملاک‌های موتور جستجو شناسایی می‌شود و سپس تلاش می‌گردد

وب‌سایت هر چه بیشتر با این ملاک‌ها مطابقت داشته باشد.
در واقع برای سئو باید اولویت اصلی را به کاربر بدهیم، اگر کاربرها مارا دوست داشته باشند، گوگل هم به ما

علاقه مند خواهد شد.
موفقیت در سئو این نیست که گوگل را گول بزنیم، سئو اینه که بیایم با گوگل همکاری کنیم و بهش کمک کنیم

نتایج بهتر را به کاربر نمایش بدهد.
موتورهای جستجو همان چیزی را در اختیار کاربران قرار میدهند که آنها بدنبالش هستند، به همین دلیل در مقایسه

با تبلیغات اینترنتی مشتریان اعتماد بیشتری به سایت شما خواهند داشت و این امر نشان میدهد که ارزش سئو

چیست و چرا باید به آن توجه کرد.

 

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو و بهینه سازی یک سایت فرآیندی زمانبر و مستمر است. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند 3 بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

1- سئو تکنیکال

استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می نامیم. برای شروع فعالیت های مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.

2- بازاریابی محتوا

فعالیت هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی،

تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی و … را میتوان بخشی

از فرآیند بازاریابی محتوا دانست. هر چه تولید محتوا در سایت بهتر و باکیفیت‌تر انجام شود‌،‌ سایت

رتبه بهتری نیز خواهد گرفت. موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است.

3- لینک سازی هدفمند

گوگل برای سنجش اعتبار وب‌سایت ها، لینک هایی که به آن سایت داده شده است را بررسی می‌کند.
رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند میتواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل

برساند ولی برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت های قدیمی تر شما نیازمند لینک سازی خارجی

برای سایت خود هستید.
فعالیت در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ

آگهی و … را اصطلاحا SEO Off-page می نامیم.

 

 سئو سایت چقدر زمان می‌برد؟

هیچ گونه پاسخ قطعی برای تخمین این زمان وجود ندارد. ممکن است به بهینه سازی سایت حرفه ای

حساس بوده باشید و سایتتان را بر اساس اصول سئو طراحی کرده باشید و در نتیجه، خدمات سئو

سایت حرفه ای زودتر نتیجه بدهد؛ اما افزایش ترافیک سایت و بهبود رتبه در گوگل برای سایت های تازه

‌تاسیس، حداقل به ۶ ماه زمان نیاز دارد. از آنجا که نتایج گوگل به صورت آنی و لحظه‌ای تغییر می‌کنند،

تحلیل رقبا اهمیت حیاتی دارد.

 

سئوی داخلی سایت چیست؟

 


منظور از سئوداخلی بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن

به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی

سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد،

آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند.

برای انجام سئوی داخلی سایت دقیقاً باید چه‌کار کنیم؟

1. بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات سایت
یکی از بخش‌هایی که گوگل به آن توجه می‌کند، آدرس صفحات مختلف سایت است. تجربه نشان داده است

که هر چقدر که این آدرس کوتاه‌تر، خواناتر و با موضوع محتوای شما مرتبط باشد، تاثیر بهتری روی سئو دارد.
2. تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)
تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بررسی کنیم و ببینیم مخاطبان هدف ما در اینترنت به دنبال چه چیزهایی

هستند و برای رسیدن به آن‌ها چه کلماتی را جستجو می‌کنند. اگر تحقیق کلمات را به درستی انجام دهید،

هم مخاطبانتان را بهتر می‌شناسید و هم می‌توانید وضعیت سئوی سایتتان را بهتر کنید.
توجه: تحقیق کلمات کلیدی به منظور جذب بازدیدکننده برای سایت انجام نمی‌شود،

بلکه هدف از آن، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان

سودمند بوده و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شما هستند.
3. بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title
عنوان سئو چیست؟
عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش داده می‌شود. همیشه سعی کنید

عنوان سئوی مطالبتان را جذاب بنویسید و نکات زیر را در آن‌ها رعایت کنید.
تا جای امکان سعی کنید کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید.

نکاتی برای بهینه سازی عنوان صفحه

کلمه کلیدی مد نظر خود را در ابتدای عنوان وارد نمایید – وقتی که شما کلمه کلیدی خود را

در ابتدای صفحه قرار میدهید این شانس را به موتورهای جستجو میدهید تا بفهمند این صفحه سایت

شما بر روی چه کلمه کلیدی هدف گزاری شده است.

این به این معنی نیست که هی خط تیره – بزنید و شروع کنید به پر کردن کلمات کلیدی خودتون در

عنوان صفحه نه اصلا اگر نمیتوانید کلمه کلیدی خود را در ابتدا قرار بدهید این اصلا واجب نیست میتوانید

در بخشی از متن هم از آن استفاده کنید.

عنوان را کوتاه بنویسید – یک عنوان صفحه بهینه نمیتواند طولانی باشد پیشنهاد میشه ۶۰ کاراکتر

باشد زیرا در صفحه نتایج گوگل نیز بیشتر از این کاراکتر نمایش داده نمی شود.

از اعداد و کلمات جالب و جذاب در عنوان خود استفاده کنید – استفاده از اعداد در عنوان و همینطور

استفاده از کلماتی مانند عالی، موفق، جادویی و … می توانید زمانی که در نتایج جستجو قرار میگیرید از

بقیه نتایج CTR بیشتری را دریافت بکنید.

نیازی به اضافه کردن عنوان سایت خود نیست – گوگل خودش به طور اتوماتیک (در صورتی که برند

مطرحی داشته باشید) عنوان سایت شما را اضافه خواهد کرد شما سعی کنید عنوان خود را در ۶۰ کاراکتر

جای دهید.

 

 4.استفاده از هدینگ ها و تعیین نوع محتوا

یک صفحه محتوایی باید دارای یک فرمت خاصی باشد بخش بندی هدینگ H1 تا H6 می تواند به منظم

کردن مقاله شما و بخش بندی خودش کمک کند.

اهمیت تگ H1 

هر صفحه بهتر هست که از یک تگ H1 استفاده شود و اگر شما از وردپرس استفاده بکنید این به صورت پیش

فرض در قالب های استاندارد آن وجود دارد.

متداول ترین روش این هست که عنوان صفحه رو در همین تگ H1 قرار می دهند.

تگ های دیگر H2 تا H6 را از یاد نبرید و یک نکته بسیار مهم این هست که شما حتما باید ترتیب در استفاده از

این تگ ها را در صفحه رعایت نمایید برای مثال بعد از H2 تگ H3 و به همین ترتیب استفاده نمایید.

هدینگ ها بهترین مکان در یک صفحه برای استفاده از کلمات کلیدی می باشند.

5.لینک های خارجی

 

پس از انتشار پاندا و پنگوئن، بسیاری از مدیران وب می ترسند که به وب سایت های دیگر لینک دهند آنها

بر این باورند که این یک مجازات گوگل است، اما این اشتباه است.

با لینک دادن به وب سایت های با کیفیت بالا، اعتماد به نفس مطالب خود را افزایش می دهید و این برای

SEO مناسب است.

همچنین، گوگل می تواند از طریق لینک های خارجی به عنوان راهی برای درک بیشتر موضوع مورد نظر شما

در محتوای خود استفاده کند.

6.بهینه‌سازی انکرتکست‌ها:

منظور از انکرتکست ها همان عنوان لینک است که در همین جمله هم با لینک آبی مشخص شده است

(با کلیک روی لینک آبی به صفحۀ انکرتکست چیست هدایت می‌شوید). حالا چطور باید انکر تکست‌ها

را بهینه کنیم.
از کلمات کلیدی در انکرتکست‌ها استفاده کنید.
انکر تکست باید مرتبط با موضوع صفحۀ لینک شده باشد.

 

انواع تکنیک‌های سئو و توصیه‌های لازم!

متخصصان، تکنیک‌های سئو را در سه گروه مختلف دسته‌بندی کرده‌اند. این گروه‌ها عبارتند از:

سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.

سئو کلاه سفید:

 

منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو

انجام شده و باعث می‌شوند رتبۀ سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند.

فرایند سئوی کلاه سفید که بهترین و مناسب‌ترین روش سئو است، یک شبه انجام نمی‌شود و نیاز دارد که

مدت زمان مشخصی پیوسته و دائما روی سایت خود کار کنید، در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل

به شما اعتماد می‌کند و به این راحتی جایگاه شما را به دیگران نمی‌دهد.

 

سئوی کلاه سیاه:

در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟

یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو، سوءاستفاده از ضعف‌ها

و دور زدن قوانین آن است.

این روش سئو برعکس روش قبلی خیلی زودتر نتیجه می‌دهد؛ اما تاثیر آن همیشگی نیست .گوگل مدام در حال

آپدیت و ارائه الگوریتم‌های جدید است و دیر یا زود می‌تواند دست شما را بخواند.

پس شاید چند روزی جایگاه اول گوگل را کسب کنید، اما ممکن است به همان زودی هم لو رفته و از صحنۀ وب

محو شوید.

 

سئوی کلاه خاکستری:

 

سئوی کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که قانونی و درست نیست اما طوری اجرا می‌شوند

که گوگل متوجه نشود.

به بیان دیگر سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه است اما نسبت به آن خطر کمتری دارد.

مثلاً گاهی سئوکارها تعداد زیادی صفحۀ جعلی در شبکه‌های اجتماعی مختلف (توئیتر، اینستاگرام،

فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و …) ایجاد می‌کنند و از این صفحات به سایت خودشان لینک می‌دهند.

خب گوگل فعلاً نمی‌تواند تشخیص دهد که تمام این صفحات متعلق به خود شما هستند، بنابراین می‌توانید

فیدبک خوبی از آن‌ها بگیرید. اما بعید هم نیست که تا چند وقت دیگر این راز هم بر ملا شود و دچار جریمۀ گوگل

شوید!

توصیه ما این است که تا وقتی در زمینۀ سئو حرفه‌ای نشده‌اید و با ساختار گوگل و طرز کار الگوریتم‌های آن

آشنایی کاملی ندارید، از این روش استفاده نکنید. چون گاهی یک اشتباه کوچک می‌تواند سایت شما را در

معرض خطر جدی قرار دهد و به آن آسیب بزند.

درکلام آخرپیشنهاد ما این است که اگر قصد دارید این علم را بهتر بیاموزید به هیچ وجه روی دامنه ی اصلی تان روش های مختلف را امتحان نکنید که می تواند عواقب خیلی بد برای شما داشته باشد.

فهرست